Wijzigingen medisch tuchtrecht per 1 april 2019



Waarschijnlijk bent u er al mee bekend dat de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) per 1 april 2019 is gewijzigd. Omdat een aantal van die wijzigingen vrij ingrijpend zijn, zal ik de belangrijkste veranderingen voor u op een rij zetten:

Verruiming van de reikwijdte van de Wet BIG

Niet alleen behandelingen met een geneeskundig doel, maar ook (be)handelingen met een cosmetisch oogmerk (zoals het geven van botox en fillers), vallen sinds 1 april onder de Wet BIG (en daarmee ook onder het tuchtrecht). Cosmetische behandelingen zullen voortaan dus alleen door bevoegde en bekwame artsen mogen worden uitgevoerd.

Aanpassing van de reikwijdte van de tweede tuchtnorm

In de wet is bepaald dat een beroepsbeoefenaar ook in strijd met de tweede tuchtnorm handelt op het moment dat hij/zij zich niet gedraagt zoals het een goed beroepsbeoefenaar betaamt. Het gevolg hiervan is dat ook gedragingen in de privésfeer onder het tuchtrecht kunnen vallen. Dat is echter alleen het geval indien tussen die privé gedragingen en de beroepsuitoefening voldoende verband bestaat en zij in het licht van de beroepsuitoefening ongeoorloofd worden geacht. Deze verruiming vloeide overigens ook al voorts uit de jurisprudentie maar is nu dus in de wet verankerd.

Invoering van een tuchtklachtfunctionaris

Bij de tuchtcolleges is een tuchtklachtfunctionaris aangesteld die klagers kan helpen bij het opstellen en wijzigen van de klacht. De regering hoopt hiermee te voorkomen dat te lichtvaardige klachten bij het tuchtcollege worden ingediend.

Invoering van griffierecht

Een klager dient voor het indienen van een tuchtklacht voortaan een griffierecht van € 50 te betalen. Bij een geheel of gedeeltelijke gegrondverklaring van de klacht, wordt het griffierecht aan klager terugbetaald en kan het tuchtcollege de aangeklaagde veroordelen in de (proces)kosten die de klager redelijkerwijs heeft moeten maken.

Aanpassing van de maatregelen

  • Bij een gegrondverklaring van de klacht kan het tuchtcollege de beroepsbeoefenaar voortaan binden aan bijzondere voorwaarden om zijn/haar beroep uit te oefenen. U kunt denken aan de verplichting om cursussen te volgen;
  • Op het moment dat tot doorhaling van de inschrijving in het BIG-register wordt besloten, kan het tuchtcollege ook bepalen dat de beroepsbeoefenaar überhaupt geen beroep in de individuele gezondheidszorg meer mag uitoefenen. Een dergelijk beroepsverbod kan echter alleen worden opgelegd indien de gedragingen van de beroepsbeoefenaar een gevaar kunnen opleveren voor de veiligheid van personen;
  • De maatregel tot schorsing wijzigt, in die zin dat de bevoegdheid om handelingen te verrichten voortaan wordt geschorst. Tot 1 april 2019 werd alleen de inschrijving zelf geschorst en mocht de beroepsbeoefenaar nog wel handelingen verrichten. Dat is dus inmiddels niet meer zo. Een beroepsbeoefenaar kan, anders dan voorheen, ook tuchtrechtelijk worden aangesproken voor handelingen die tijdens de schorsing zijn verricht;
  • Van het opleggen van een maatregel wordt een aantekening gemaakt in het BIG-register. De berispingen en boetes worden alleen openbaar gemaakt indien het tuchtcollege oordeelt dat dit in het belang is van de individuele gezondheidszorg.

Verplichte vermelding van het BIG-nummer

BIG-geregistreerde beroepsbeoefenaren worden verplicht hun BIG-nummer te vermelden op plekken waar de naam en het beroep van de beroepsbeoefenaar beroepsmatig wordt gebruikt. Het gaat dan bijvoorbeeld om vermelding op websites, briefpapier, de digitale handtekening, facturen en bordjes bij de wachtkamers. Deze wijziging heeft voor veel weerstand gezorgd binnen de beroepsgroep omdat de wijziging volgens de beroepsgroep te snel wordt ingevoerd en niet goed doordacht is. Om die reden heeft de IGJ, op verzoek van de Minister Bruins, besloten deze verplichting vooralsnog niet te handhaven. Tot wanneer is onduidelijk, maar in ieder geval is deze verplichting voorlopig van de baan.

Mocht u vragen hebben over de wijzigingen van de Wet BIG of hulp nodig hebben bij een tuchtprocedure, neemt u dan gerust contact op met Véza Vos (023 5520243 of vos@potjonker.nl).

Vond u deze blog interessant en wilt u op de hoogte blijven? Schrijft u zich dan in voor onze nieuwsbrief.

 




Actueel / blog

Interview met Babette Blaisse over oneerlijke overheidsconcurrentie

Overheden die concurreren met marktpartijen moeten zich houden aan de gedragsregels in de Wet Markt en Overheid. Tijdens een interview licht Babette Blaisse aan de hand van een richtinggevende uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven toe dat overheden zich tot op heden te veel vrijheid hebben gepermitteerd. Klik hier voor het interview  ❯


Wijzigingen medisch tuchtrecht per 1 april 2019

Waarschijnlijk bent u er al mee bekend dat de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) per 1 april 2019 is gewijzigd. Omdat een aantal van die wijzigingen vrij ingrijpend zijn, zal ik de belangrijkste veranderingen voor u op een rij zetten: Verruiming van de reikwijdte van de Wet BIG Niet alleen  ❯


Contracting als nieuwe vorm van samenwerken: het ei van Columbus

De laatste jaren is er veel te doen over allerlei nieuwe samenwerkingsvormen. Iedereen kent de klassieke arbeidsovereenkomst en uitzendrelatie. De laatste jaren was de samenwerking met zzp’ers een hot topic en momenteel staat arbeid via een platform (zoals Deliveroo) veel in de belangstelling. Daarnaast wordt weleens gesproken over problemen met contracting. Maar wat is dat  ❯


Een aanvaardbaar niveau van hinder

Een open voorschrift in een milieuvergunning, dat de exploitant verplicht om hinder te beperken tot een ”aanvaardbaar niveau”, is geen vrijbrief om daarin alsnog strenge normen ter voorkoming van die hinder te lezen, zo leert een uitspraak van de Afdeling van 24 april 2019. Naleving van de vergunning moet geen moving target worden voor de  ❯


Mogelijke verruiming inzagerecht in medisch dossier door nabestaanden

Eerder informeerde ik u over een wetsvoorstel waarin het inzagerecht voor nabestaanden wettelijk wordt vastgelegd. Op 23 april 2019 heeft de Tweede Kamer met het wetsvoorstel ingestemd, maar daaraan voorafgaand zijn er nog wel enkele wijzigingen doorgevoerd. Het is dan ook tijd voor een update. Op grond van het wetsvoorstel wordt het voor nabestaanden mogelijk  ❯


Kunnen bonden buiten spel worden gezet?

Kunnen bonden buiten spel worden gezet? Enige tijd terug was groot nieuws dat supermarktketen Jumbo met de ondernemingsraad een arbeidsvoorwaardenregeling (AVR) had afgesproken. Wat minder bekend is, is dat de bonden vervolgens de gang naar de rechter gemaakt hebben en die strijd wonnen, omdat Jumbo vergeten was de CAO op te zeggen. Dat is nu  ❯


Wat is ervoor nodig om een initiatief op te laten nemen in een bestemmingsplan? Een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

In Bedrijfsjuridische berichten 2019/6 bespreekt Rachel Hoeneveld de jurisprudentie van de Afdeling over het opnemen van nog niet gerealiseerde initiatieven in bestemmingsplannen. Het artikel treft u hieronder aan: Bb 2019-06


Update ondernemingsrecht

Pot Jonker houdt voortdurend bij met welke ontwikkelingen onze klanten rekening moeten houden. In deze nieuwsbrief gaan wij in op acht ontwikkelingen die relevant zijn op het gebied van het ondernemingsrecht. 1. Wet bescherming bedrijfsgeheimen in werking getreden Tot voor kort waren rechthebbenden die wilden optreden tegen inbreuken op hun bedrijfsgeheimen aangewezen op het algemene  ❯

Pot Jonker Advocaten
Pot Jonker Advocaten
17 april 2019

Netherlands Commercial Court (of Appeal): procederen in commerciële geschillen nu mogelijk in het Engels

Per 1 januari 2019 is het Netherlands Commercial Court (NCC) bij de rechtbank Amsterdam en het Netherlands Commercial Court of Appeal (NCCA) bij het gerechtshof van Amsterdam ingevoerd. Bij die gerechten is het mogelijk om civiele- en handelsgeschillen te voeren in de Engelse taal. Dit geldt voor de gehele procedure: van processtukken en correspondentie tot  ❯


Nieuwe boetebeleidsregels Autoriteit Persoonsgegevens

Op 14 maart 2019 zijn aangepaste boetebeleidsregels van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gepubliceerd in de Staatscourant (nr. 14586). De oude boetebeleidsregels waren achterhaald sinds de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Met de aangepaste boetebeleidsregels geeft de AP inzicht op welke wijze de hoogte van een boete wordt berekend bij schending van onder meer  ❯